Nie patrz się w obiektyw

Pozowanie nie jest prostą sprawą. Bardzo często współpracuję z osobami, które nie miały wcześniej styczności z tym tematem. Nie mam nic przeciwko patrzeniu w obiektyw, ponieważ budowanie kontaktu wzrokowego z widzem może wzmocnić charakter zdjęcia. Nie chcę natomiast, by po sesji zostało 150 zdjęć tylko z jedną pozą / miną. Jak wobec tego sprawić, by modelka odwracała wzrok i wyglądała przy tym dobrze?

 

Szukanie okna

Na jednej z pierwszych sesji, gdy wiedziałem bardzo niewiele o pozowaniu, poprosiłem dziewczynę o odwrócenie wzroku.

– Okej, poszukam okna.
– … Co?
– No, okna. Wyobrażam sobie budynek i szukam tego jednego, konkretnego.

Założenie banalne i śmieszne, a efekt piorunujący. Rozglądanie się na prawo i lewo bez kontekstu jest sztuczne i będzie to widać na fotografiach. Znajdź kontekst.

Portret w plenerze | fot. Kamil Beze | Uwaga Strzelam

 

Odwracanie uwagi

Czasami proszę o skupienie wzroku na konkretnym punkcie. Ale nie robię tego na zasadzie „spójrz tu i tu, poczekaj, dobra, będę fotografował”. Najważniejsza jest naturalność. Wskazuję więc stronę w którą znajduje się przykładowa spinka, znak drogowy itd. Wybieram obiekt mały lub oddalony, by mieć kilka sekund zanim zostanie odnaleziony. I przez te parę sekund robię zdjęcia. Swobodne pozowanie zawsze wychodzi lepiej niż wielokrotne ustawianie niedoświadczonej osoby. Idealna sytuacja to taka, w której coś samo z siebie zaabsorbuje uwagę modelki. Na poniższym przykładzie, dziewczyna uśmiecha się do swojego faceta, który trzymał blendę:

Sesja fotograficzna studio | Uwaga Strzelam

 

Korekta

Jako zwolennik swobody w pozowaniu, z zasady nie ustawiam modelek. Mam własne metody by wytłumaczyć co chcę uzyskać na zdjęciu, nie ograniczając jednocześnie potencjału osoby fotografowanej. Nie oznacza to jednak, że nie robię drobnych korekt. Gdy modelka przybierze ciekawą pozę, czasami poprawiam drobne szczegóły jak ustawienie oczu czy pochylenie głowy. Ważne przy tym, by wytłumaczyć przed sesją podstawowe polecenia, którymi operujemy. Jest różnica kiedy chcemy by modelka poruszyła samymi oczami, kiedy całym ciałem, rozróżnić pochylenie głowy od przekręcenia itd., itd. Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Gdy widzę, że zaczyna robić się zbyt sztywno, radzę jej zmienić pozę i wracam za chwilę do docelowej.

Sesja zdjęciowa snopki | Uwaga Strzelam

 

Kogo widzisz za płotem?

Ten punkt jest powiązany bezpośrednio z mimiką. Nie zawsze uda się odnaleźć okno, a patrzenie w jakiś punkt robi się po prostu mdłe i sztuczne. Najlepiej jest przemyśleć, dlaczego modelka ma patrzeć w danym kierunku i dać wskazówki odnośnie tego jaki wynik chcesz uzyskać na fotografii. Często radzę pozującym, by wyobrazili sobie co widzą. Może kogoś podglądają? Może patrzą z zaciekawieniem na to co dzieje się w tle? Może są świadkami jakiegoś wydarzenia? Może patrzą na coś z niedowierzaniem? Możliwości jest multum i wszystko zależy tylko od Twojego pomysłu.

Ruda | Uwaga Strzelam

Pamiętaj, że pierwsze skrzypce zawsze gra wyobraźnia. Od tego jak sprzedasz swoją wizję, będzie zależeć „jakość” pozowania i w efekcie Twoich fotografii. Każda poza, gest, mimika jest szalenia ważna, więc włóż w to trochę serca. A potem strzelaj zdjęcia.

Udostępnij post dla znajomych:
Share on Facebook6Share on Google+1Tweet about this on TwitterShare on Tumblr0Pin on Pinterest0Share on Reddit0