Jak rozmyć tło na zdjęciu

Odpowiednie rozmycie tła, było jedną z pierwszych technik, jakie chciałem się nauczyć rozpoczynając zabawę z fotografią. Czy już wiesz jak je zrobić?

Przede wszystkim zapamiętaj, że takie zdjęcia wykonuje się na poziomie aparatu. Rozmycie tła zależy od przysłony, ogniskowej i odległości od fotografowanego obiektu. Jeśli nie chcesz wiedzieć co z czego wynika i interesuje Cię tylko gotowy efekt, przewiń do podsumowania.

 

Przysłona

Określa ilość światła, które wpada przez obiektyw. Niska wartość przysłony (np. f/1.8) powoduje, że więcej światła pada na naszą matrycę i w konsekwencji tło będzie bardziej rozmyte. Przy wysokich wartościach przysłony wpuszczamy mniej światła, przez co zwiększy się głębią ostrości.

Bokeh - Przysłona | Uwaga Strzelam

Czym jest wspomniana głębia ostrości? Najprościej ujmując, jest to pole rozchodzące się od punktu ostrzenia, w którym elementy są wyraźne. Wszystko co znajduje się poza GO – będzie rozmyte. Co więcej – im dalej coś znajduje się od punktu ostrości, tym bardziej będzie rozmazane. Najlepiej zilustrują to schematy do powyższego przykładu:

 
Głebia Ostrości | Uwaga Strzelam

Punkt ostrości w każdym przypadku łapany na ryjku.
Świnia i korona są nieostre, ptak mocno rozmyty.

 
Głebia Ostrości | Uwaga Strzelam

Większa wartość przysłony – cała świnia ostra, ptak rozmyty.

 
Głebia Ostrości | Uwaga Strzelam

Duża wartość przysłony – świnia ostra, ptak lekko rozmazany (nadal nie złapał się w zakresie GO).

 
Aby uzyskać małą głębię ostrości i większe rozmycie, używa się przeważnie jasnych obiektywów stało-ogniskowych. Do portretów spokojnie wystarczy 50 mm (choć idealny byłby 85mm) przy jasności 1.8. Nowy obiektyw znajdziesz na allegro w cenie 400-700 zł.

 

Odległości

Dwie proste zasady:
1. Im bliżej fotografowanego obiektu jesteśmy, tym bardziej tło będzie rozmazane. Łatwiej jest uzyskać efekt przy ciasno skadrowanym klasycznym portrecie, niż przy zdjęciu całej sylwetki.
2. Separacja tła – im większa odległość między fotografowanym obiektem a tłem – tym lepiej. Tak jak wspominałem przy przysłonie, im dalej tło znajduje się od naszego punktu ostrzenia, tym większe uzyskamy rozmycie.

Idealne odległości wyglądałby zatem tak (z zachowaniem min. 50mm ogniskowej):

Idealna Odległość | Uwaga Strzelam

 

Ogniskowa

Jeżeli dysponujemy teleobiektywem, możemy pobawić się zoomem. Portret przy ogniskowej 200-300 mm dodatkowo „rozciągnie” tło. Przy fotografowaniu na dużym zbliżeniu przydatny może okazać się statyw. Poniżej przykład z użyciem wysokiej wartości ogniskowej i zachowaniem zasad odległości (mieliśmy masę miejsca):

Rozmycie tła - Portret | Uwaga Strzelam

300mm, f/6.3, 1/250s, ISO-200

 

Podsumowanie, czyli rozmycie w kilku żołnierskich słowach:

1. Ustaw modela/obiekt daleko od tła.
2. Ustaw duży zoom (jeżeli to zmiennoogniskowy obiektyw).
3. Wybierz tryb półautomatyczny A i ustaw niską przysłonę (eksperymentuj).
4. Przybliż się ile możesz do obiektu.
5. Strzelaj zdjęcia.

Udostępnij post dla znajomych:
Share on Facebook0Share on Google+1Tweet about this on TwitterShare on Tumblr0Pin on Pinterest0Share on Reddit0